'Marco e Benigno': cenários de masculinidades na cinematografia de Pedro Almodóvar. DOI: 10.5212/Rlagg.v.5.i1.0003

Autores

  • Karina Eugenia Fioravante
  • Mirelle Alfano Universidade Federal do Rio de Janeiro

Resumo

'Marco and Benigno': scenarios of masculinities in Pedro Almodóvar’s cinematography

 

Este artigo tem por objetivo trazer algumas reflexões acerca dos cenários de masculinidade construídos pela cinematografia do cineasta espanhol Pedro Almodóvar. Utilizamos como base para nossa análise a película Hable con Ella (2002). O percurso teórico presente no artigo é diverso, e busca, antes de tudo, elucidar a zona de sombreamento existente entre as teorias cinematográfica, a geografia e as discussões feministas. Seu viés prático, materializado nas análises dos cenários de Almodóvar, também o é. Algumas características sobressaem-se: a importância da palavra, da solidão e das mulheres no universo de Marco e Benigno. Esses são os elementos que exploramos.

Palavras-Chave: Cinema; Gênero; Cenários; Pedro Almodóvar.

 

Abstract

This paper aims to raise some reflections towards the masculinity scenarios built by Pedro Almodóvar’s filmography. Our analysis has taken as its basis the movie Talk to Her (2002). The theoretical route of this article is diversified, and seeks, first and foremost, to elucidate the existence of shading zones between film theory, geography and feminist approaches. Our practical bias, materialized through the analysis of Almodóvar’s scenarios, presents itself by the same way. However, some characteristics stand out: the extreme importance of words, solitude and women in Marco’s and Benigno’s universes. These are the elements explored in this reflection.

Keywords: Cinema; Gender; Scenarios; Pedro Almodóvar.


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Publicado

2013-12-03

Edição

Seção

Artigos / Articles/ Artículos